POPIS KOMPOZICE

16.08.2008 00:00

 

Pro vytvoření kompozice obrazu svatého Rocha jsem zvolil výjev z jeho života, kdy při putování mezi nemocnými morem a jejich uzdravování, sám je touto chorobou nakažen a v ústraní při modlitbách čeká na svůj osud.   Je však navštěvován jakýmsi psem, který mu přináší potravu a líže rány, světec je pak zázračně uzdraven. Diagonální kompozici tvoří rozmístění všech atributů, se kterými bývá svatý Roch znázorňován. Mladý svalnatý muž, sedící v samém středu obrazu se psem u svých nohou;v zadním plánu poustevnická hůl, plášť a klobouk podtrhující základní směr celé kompozice;první plán doplňuje mošna a na ní ležící pokrm. Scénu uzdravení vyjadřuje proud světla přicházejícího po opačné diagonále z tajemného zdroje mimo obraz a odevzdaný pohled trpícího člověka, umocněný vděčným pohledem věrného psa. Morové rány, nejdůležitější atribut tohoto světce, jsou umístěny na jeho stehno, kde se podle tradice znázorňují, přímo do centra kompozice, aby upoutaly divákovu pozornost,  a tím ho přiměly k zamyšlení nad utrpením a hlavně odkazem, který nám   sv. Roch předává.

Samotná malba olejovými barvami je nanesena na lněném plátně s akrylovým šepsem, základní akrylovou podmalbou a přelakována voskovým lakem obsahující včelí vosk, přírodní pryskyřice a rektifikovaný terpentin.

 

Petr  Juráň                       Praha      IV.- VI. 2008